Trolla i svagt ljus

Magi uppstår när ljuset nästan är slut, men tänk på att hålla kameran still. Det går att fotografera i svagt ljus, vad som krävs är en stadig hand, ett stativ, eller varför inta ta hjälp av ett bord, en dörrpost eller något annat att lägga kameran emot för att exponera med en lång slutartid. Tänk på att om slutartiden blir för lång kan fult brus uppträda i framför allt enklare kameror – och magin försvinner.

Notera bildtexterna under respektive exempel. Har du fler tips som passar denna rubrik – eller har du kanske synpunkter på dessa tips? Tveka inte att lämna en kommentar.

Fotografera i svagt ljus, tips 3, exempel 1
Exempel 1: Med glödlampan som enda ljuskälla blev matthögen mitt emot ett tillfälligt stativ. Bilden är tagen på Chicken Road i Kabul, Afghanistan.

Fotografera i svagt ljus, tips 3, exempel 2
Exempel 2: Gatufesten i Beirut fotograferade jag utan blixt och försökte panorera ungdomarnas rörelser med lång slutartid för att fånga deras dans.

Fotografera i svagt ljus, tips 3, exempel 3
Exempel 3: Sjukgymnastik i norra Afghanistan. Ljuset kommer från fönstret och jag sitter på golvet och tar stöd med mot knäna för att kunna exponera med lång slutartid.

Lämna en kommentar