Så bemästrar du ljuset

Fotografering - ljus och ljusförhållanden

Lär dig trolla när ljuset är svagt, fånga gryningen, testa en reflexskärm och var inte rädd för motljus. SvD:s bildredaktör och fotograf Staffan Löwstedt berättar hur du med ljusets hjälp förbättrar dina bilder. Lycka till!

Fotografering - bemästra ljuset, tips 1

#1 LÄR KÄNNA LJUSET

Ta vara på ljuset, experimentera, gå runt ditt motiv och se hur ljuset faller. Vrid och vänd på ditt motiv, förflytta dig själv i sidled/höjdled. Ljuset har olika karaktär olika tider på dygnet. Återvänd till samma plats tidigt på morgonen, förmiddag, sen eftermiddag och i vackert kvällsljus. Undvik att fotografera då solen står som högst, bilderna blir platta och tråkiga, skuggorna blir korta och hårda.

Se exempelbilder | Kommentera

Fotografering - bemästra ljuset, tips 2

#2 VÅGA FOTOGRAFERA I MOTLJUS

Var inte rädd för motljus! Med lite fantasi och tålamod kan du få helt fantastiska resultat. Dagens kameror klarar nästan vad som helst och ofta finns färdiga program som hjälper dig att hitta de rätta inställningarna. Alternativt kan du ta en testbild, kolla resultatet i displayen och sedan kompensera med kamerans exponeringskontroll som ofta markeras med +/-.

Se exempelbilder | Kommentera

Fotografering - bemästra ljuset, tips 3

#3 TROLLA I SVAGT LJUS

Magi uppstår när ljuset nästan är slut, men tänk på att hålla kameran still. Det går att fotografera i svagt ljus, vad som krävs är en stadig hand, ett stativ, eller varför inta ta hjälp av ett bord, en dörrpost eller något annat att lägga kameran emot för att exponera med en lång slutartid. Tänk på att om slutartiden blir för lång kan fult brus uppträda i framför allt enklare kameror – och magin försvinner.

Se exempelbilder | Kommentera

Fotografering - bemästra ljuset, tips 4

#4 LEK MED REFLEXSKÄRM

Blixtljus blir sällan riktigt bra. Ett bättre sätt att öka ljusmängden är att använda en reflexskärm. Det funkar bra med t.ex. en frigolitskiva eller något annat vitt som reflekterar ljuset. Bilderna känns naturligare, mer spännande och man får ett mjukare ljus. Ställ motivet i nästan rakt motljus och spegla med skärmen. Ett annat tips är att utnyttja naturliga solkatter i exempelvis blanka fasader.

Se exempelbilder | Kommentera

Fotografering - bemästra ljuset, tips 5

#5 FÅNGA GRYNINGEN

När du är ute och reser med din kamera, ställ väckarklockan på ringning en stund innan soluppgången och möt staden i gryningen. Det är fantastiskt att fotografera när allt vaknar till liv just innan myllret och larmet börjar. Motiven avlöser varandra och allt badar i ett mjukt och vackert ljus, perfekt för fotografen. Jag lovar att du kommer att ta några av dina bästa bilder någonsin!

Se exempelbilder | Kommentera

Lämna en kommentar