Lek med oskärpa

Rörelseoskärpa kan vara väldigt effektfullt och snyggt i delar av en bild. Detta får man genom att ställa in en lång slutartid. På en kompaktkamera kan man uppnå samma resultat genom att stänga av blixten. Det är viktigt att hålla kameran helt stilla, så använd gärna stativ eller placera kameran på något fast och stabilt. Det som ska vara skarpt i motivet måste också vara helt stilla.

Notera tipsen under respektive exempelbild. Har du fler tips som passar denna rubrik – eller har du kanske synpunkter på dessa tips? Tveka inte att lämna en kommentar.

Lek med oskärpa, exempel 1
Exempel 1:
 17mm brännvidd, ISO 160, 1/1 sek slutartid, bländare 4 och befintligt kvällsljus. Den långa slutartiden fångar himmeln och ger rörelseoskärpa åt tåget. Motivet är tvunget att stå stilla för skärpa. Bilden är tagen med stativ för stabilitet. Testa kvällsbilder från stativ med riktigt långa slutartider – det blir ofta häftiga resultat.

Lek med oskärpa, exempel 2
Exempel 2:
 Samma inställningar som föregående bild, men här låter vi alla som kommer ut ur tåget röra sig medan vårt motiv står helt stilla. Mycket uppskattat att mötas av en naken kille när man kommer hem på kvällen, den som inte släpper fram ett leende måste ha glömt meningen med livet.

Lämna en kommentar