Motiv i rörelse – så lyckas du

Motiv i rörelse

Med rörliga motiv kan man göra hur mycket kul som helst, det är bara fantasin som begränsar. Bekanta dig med din kamera och lär dig göra enkla inställningar. Och ta gärna hjälp av ordlistan till höger om du inte hänger med. Lycka till!

Motiv i rörelse, exempel 1

#1 KOMPONERA RÄTT

En bra grundregel är att lämna lite mer luft framför ett motiv som rör på sig, att låta det röra sig in mot centrum av bilden. På så sätt får man en bättre balans och helheten blir lugnare. Tänk också på att en rörelse åt vänster uppfattas som bakåtsträvande medan en rörelse åt höger uppfattas som framåtsträvande. Testa själv några olika kompositioner och se vad som händer med bilden.

Se exempelbilder | Kommentera

Motiv i rörelse, exempel 2

#2 FRYS MOTIVET

För att kunna få en skarp bild på ett motiv i rörelse är det viktigt att ha en kort slutartid, vilket innebär att filmen (eller sensorn) exponeras under ett väldigt kort tidsintervall. Detta kräver ett stort ljusinsläpp, vilket man får genom ett lågt bländartal. På många kameramodeller kan man själv bestämma en slutartid och låta kameran reglera övriga inställningar, detta markeras ofta med TV.

Se exempelbilder | Kommentera

Motiv i rörelse, exempel 3

#3 ANVÄND BLIXTEN

Vid tillfällen då man inte har så mycket ljus att jobba med eller vid motljus kan man ta hjälp av blixten för att ”frysa” motivet i en rörelse. Resultatet blir annars lätt en oskarp bild. På de allra flesta kameror kan man tvinga blixten att gå av, oavsett ljusförhållanden. Alternativt kan man använda det färdiga programmet för motljus som också finns många modeller. Experimentera!

Se exempelbilder | Kommentera

Motiv i rörelse, exempel 4

#4 LEK MED OSKÄRPA

Rörelseoskärpa kan vara väldigt effektfullt och snyggt i delar av en bild. Detta får man genom att ställa in en lång slutartid. På en kompaktkamera kan man uppnå samma resultat genom att stänga av blixten. Det är viktigt att hålla kameran helt stilla, så använd gärna stativ eller placera kameran på något fast och stabilt. Det som ska vara skarpt i motivet måste också vara helt stilla.

Se exempelbilder | Kommentera

Motiv i rörelse, exempel 5

#5 SNYGGARE FESTBILDER

Nu lite överkurs för snygga festbilder. Genom att kombinera lång slutartid med blixt kan man få riktigt häftiga resultat i miljöer med starka ljuskällor. Mät ljuset efter bakgrunden och sätt sedan på blixten. Låt ditt motiv röra sig framför kameran och du upptäcker snart den genomskinliga effekten. En del kompaktkameror har ett färdigt program för detta. Testa dig fram!

Se exempelbilder | Kommentera

Lämna en kommentar